Språk |
Efter att spelplan var målad och lackad på de ställen som behövde förbättras var det dags att börja med rengöring av alla delar som kommer att sitta på spelplanen. På de flipperspel som jag tidigare har iordningställt har detta varit ett tråkigt och tidsödande arbete. Mycket gnuggande och användande av Mr. Muscle köksrengöring utan att man har kommit åt att rengöra till 100% i alla kanter och trånga ställen på delarna. Till Earthshakern fick jag tips om att använda mig av en ultraljudstvätt som rengör genom att avge vibrationer i ett vattenbad som delarna ligger i - detta medför att delarna blir rengjorda över hela dess yta utan någon manuell inblandning från min sida förutom att jag sköljer delarna efteråt.
Ultaljudsvätten Spectacare CD-4800 70W fungerar utmärkt för att tvätta och rengöra alla delar på spelplan såsom poster, skruvar, gummin, plaster, metal guider mm. Den arbetar genom att skapa små luftbubblor i vattnet som slår bort alla smutspartiklar, jag brukar ha i några droppar diskmedel. Detta är en riktigt effektiv tvätt för detta ändamål och resultatet blir rena och fina detaljer. Efter tvättning i Spectacare brukar jag skölja detaljerna i kranvatten och borsta lätt med en nagelborste för att vara säker på att få bort all smuts. Om smutsen sitter riktigt hårt brukar jag köra detaljerna ytterligare en gång i ultraljudstvätten 3-4 min.
På tidigare spel som jag har renoverat har jag tvättat alla detaljer för hand med Mr. Muscle och sedan diskmedel men nu behöver jag bara lägga detaljerna i ultraljudstvätten och sedan skölja rent. Ultraljudstvätten är en väl värd investering och rekommenderas varmt!
Rengöring av högra rampen - även benämnd "Fault ramp".
Vänstra bilden visar en översikt vid rengöring av undersidan av spelplanen. Alla enheter som kicker, ball proper, jet bumbers, drop targets plocas ned för rengöring och återuppbyggnad för att säkra en god funktion under många år. Den högra bilden visar övre undrsidan av spelplanen - notera hur mycket smuts det är i och utanpå tunneln.
Vänstra bilden visar mittre undersidan av spelplanen och den högra bilden undre nedre delen.
Top Ball Popper Assembly – vi ser ett exempel på hur smutsig en enhet under spelplanen kan vara. När man rör på den så märker man att den rör sig trögt och sakta på grund av all smuts som lagt sig inne i de rörliga delarna.
Rengöring av enheten för Zone Opener mekanismen.
Bottom Ball Popper Assembly - nedre del av tunnel.
Här ser vi den rengjorda tunneln.
Under PCB (PC Board) med lampor samlas det mycket smuts och sot och på insertsen. Jag rengör PCB med en tygtrasa indränkt med OP100 och inserts med tops doppade i Novus 2.
Bilden visar hur rena switcharna till Jet Bumber blev efter rengöring med Aceton och Novus 2.
Vid rengöring och återuppbyggnad av Jet bumbers passade jag på att byta till nya kjolar då de som satt på spelet var slitna i kanterna. Blytrådarna från lampsockeln till Jet Bumber fick jag löda ihop till rätt ställen under spelplanen, det gick bra då jag kunde följa de gamla stiftmärkena efter häftklammer i spelplanen och böjningen på blytrådarna.
Bilden visar hur jag fixerar blytrådarna med hjälp av smältlim istället för häftklammer. Innan satt dessa fast med häftklammer men då det är svårt att komma till med en häftpistol så provade jag med smältlim och det fungerar bra.
Förstärkning av ”tunneln” under spelplanen. Kanten förstärks med smältlimm och sprickor limmas först med epoxilim och utanpå lägger jag ett tunt lager med smältlim. Även en flisa som var ur i plasten på hålet bygger jag upp med smältlim då det inte är synligt på undersidan av spelplanen.
Flipper innan renovering. På flipperenheten byter jag ut allt utom coil för att få
dessa att fungera optimalt då dessa är viktiga för spelkänslan. Så som,
Oftast är Sleeve, Plunger och Coil Stop slitna - man kan se repor på insidan av Sleeve och ett skägg eller urgröpning i Coil Stopen vilket påverkar dess rörelse och slaglängd. När man skruvar fast skaftet från flippern till "Crank" så ska det finnas ett litet spel i axiel riktning och för att få det rätta spelet används med fördel en flipper tolk som läggs mellan flipper bussningen och "Crank". EOS switchens kontakter kan behöva justeras så att när den är öppen ska det finnas ett spel mellan kontakterna på ca 1.6 mm (0.062 inch).
Då kan det roliga jobbet att återmontera alla detaljer på spelplanen ta vid - man riktigt längtar efter att få ta det första spelet efter runt 90 timmars arbete på spelet.
Bilderna visar återuppbyggnad av områden runt Zone 5 och Zone 8.
Shoot again målade runt området vid "metal post".
Högra sedan av spelplanen med "ball arch" – det fanns en början till slitage efter flipper kulan. Jag målade med gul färg och några lager lack i skadorna som fanns och fick en fin jämn yta igen utan Skador i färgen.
Återuppbyggnad av vänstra sidan av spelplanen.
Området runt "Jet Bumbers" blev fin efter målning och kommer att vara skyddad med de nya mylar bitarna på plats.
Några bilder på det övre området av spelplanen.
Den övre delen av spelplanen återuppbygg innan ramper monteras.
Vänstra bilden visar mittre del av spelplanen och den högra bilden den nedre delen av spelplanen under återuppbygnaden.
Återuppbyggnad "Captive ball" området.
Plaster monterade över "captive-ball" och den nedre rampen monterad.
Översikt hela återuppbyggnaden.
Vid "Zone 7" dubbbla "inlane". Det är lite unikt och gör det lite mer intressant när man spelar.
Vid "Zone 8" enkel "inlane". Nya lampor monteras för allmän belysningen och då #47 som drar mindre ström och utvecklar mindre värme.
Här ser vi entré till höger och mittre ramperna samt "Bridge Assembly" över ramperna.
Vänster bild visar mittenrampens nedre del vid vänster "inlane".
Mittenrampen blev bra efter mitt arbete med att värma den och böja den till rätta igen så att inte den röda "flasher dome" hänger ner som den gjorde när jag fick spelet, vilket syns i den högra bilden.
Här är i stort sett det mesta monterat på spelplanen – högra rampen – "Upper right Wire ramp" rampen som går till "State assembly" Nevada/California.
På bilden syns även "Earthquake Institute" den berömda byggnaden som anger vilka zoner på spelplanen som man ska träffa med flipperkulan för att tända "Lock" - möjlighten att låsa flipperkulan i "drop hole" eller högra rampen. När man har låst 2 gånger ges "3-ball multi-ball" spel med möjlighet att tända en jackpot genom att skjuta flipperkulan genom mitten rampen och sedan plocka ut den genom att skjuta flipperkulan i höger rampen. Eartshaker har även en "2-ball mult-ball" kallad "Quick multi-ball.
på de första 200 fabriksspelen som byggdes var byggnaden rörlig - när "Multi-ball" startade sänkte byggnaden sig ner under spelplanen - har hört att det finns något spel i Sverige som har detta som original. Tyvärr inte mitt.
Detalj bilder.
Ramp skydden blev jag mycket nöjd med då de kom på plats på rampen. Blänker fint och passningen blev bra men det tog ca 4 timmar att göra ett ramp skydd men det var det värt.
"State assembly" Nevada/California hade en repa som gick över E i Nevada ner till L i Kalifornien – Fyllde i repan med akrylfärger och bättringen är idag ej synlig och man slipper att se repan.
Detaljbild på ramper – notera att 25K+Spot belv riktigt bra på håll.
Rengöring av kabinett behövdes då det var täckt av damm och smuts. Dammsugning och sedan avtorkning med trasa fuktad i såpvatten gjorde att det såg nästintill nytt ut inne i kabinettet.
© FPS. All right reserved. |
Page Last updated:
2008-07-26 |